Herczeg János

 

Herczeg János (1945-)

okl. gépészmérnök, okl. gazdasági mérnök, az MTA közgazdaságtudományok kandidátusa


A Somogy megyei Szentán születtem 1945. 02. 18. napján. Édesapám először uradalmi, majd később kerületvezető erdészként dolgozott. Számomra a szülőföld ma is meghatározó jelentőséggel bír, ahogy csak tehetem, vissza-visszatérek és ma is meghatottan járom a somogyi erdőket és mezőket. Általános iskoláimat Nagybajomban, amely ma már város és Kutason végeztem. A gimnáziumi alma materem a kaposvári Somsics majd később Táncsics Mihály Gimnázium volt. 1963-ban az érettségit követően a Budapesti Műszaki Egyetem gépészmérnöki karát kezdtem és 1968-ban okleveles vegyipari gépészmérnök diplomát szereztem. Viszonylag korán 1970-ben kezdtem meg a gazdaság mérnöki tanulmányokat ugyanitt és 1972-ben szereztem oklevelet. A gazdaság mérnöki képzésben eltöltött 2 év meghatározó volt további életpályámon, hiszen csak kevés, mindössze 4 évet töltöttem műszaki pályán, a későbbiek során egyre inkább a vezetés-szervezés és gazdálkodás területén folytattam gyakorlati tevékenységemet. Ennek is köszönhetően 1981-ben lettem a közgazdaságtudományok kandidátusa. 

Munkahelyeim közül elsőként említem a kaposvári elektroncső gyárat, korábban Tungsram céghez tartozott, ahol főmechanikusként dolgoztam. 1972-ben Sopronba költöztünk családommal és az Észak-Dunántúli Gázgyártó és Szolgáltató Vállalat beruházó mérnök csoportvezetőjeként tevékenykedtem. 1972. decemberétől 1984. szeptemberéig a Soproni Szőnyeggyár szervezési osztályvezetőjeként, később közgazdasági főosztályvezetőjeként dolgoztam. Ezt követően 1987. végéig az egészségügy következett, ahol is a Soproni Állami Szanatórium főigazgató-helyetteseként tevékenykedtem. Majd következett egy nagykereskedelmi cég, a Skála Sopron megszervezése és vezetése, amelynek a világútlevél bevezetésével egy időben létjogosultsága megszűnt és ezt követően lettem a Semperit Technika egyszemélyes kft. magyarországi ügyvezetője, ahol a vállalkozás létrehozásától kezdve a 20 millió schillinges beruházáson keresztül feladatom volt a gyártás megszervezése és mintegy 200 ember betanítása. 1992. június 1-jétől pályázati úton nyertem docensi kinevezést az akkori Erdészeti és Faipari Egyetem akkor létrehozott Közgazdasági Intézetébe. 1993. februárjában szakvezetésemmel megindult a gazdaság mérnöki képzés egyetemünkön, amely mind a mai napig a Közgazdaságtudományi Karon az egyik legsikeresebb posztgraduális képzés. Szintén ebben az évben kezdtem hozzá munkatársaimmal a mérnöki karokon folyó menedzsment és gazdaságtudományi képzés átalakításához. Nagyon jó iskola volt számomra, hogy mintegy 10 éven keresztül tanítottam Vállalatgazdaságtan ismeretanyagot mérnökök számára, akik közül nagyon sokan sikeres vállalkozók lettek. Szintén 1993-ban vezetésemmel kezdődött a Marketing illetve Vezetés-szervezés tantárgyak oktatása a mérnöki karokon. Óriási feladat volt a tantárgyi programok fejlesztése és az oktatási segédletek kidolgozása.

Nagyon jó érzés visszagondolni arra, hogy tevőlegesen részt vehettem az akkor már Soproni Egyetemen 1995-ben beindított közgazdász képzés szervezésében. 2000-től kezdődően megalakult a Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kara és ugyanebben az évben, miután 1999-ben a mérnöki karon habilitációt szereztem, egyetemi tanári kinevezést kaptam, ahol a Vezetés-szervezési és Marketing Intézet intézetigazgató egyetemi tanáraként tevékenykedtem. Eddigi pályafutásom során közel 70 szakcikket, publicisztikai jellegű tanulmányt, újságcikket írtam, továbbá egyetemi jegyzetek, tankönyvek, elektronikus jegyzetek elkészítésével segítettem az intézet oktatási- és kutatási feladatainak elvégzését. Számos doktorandusz témavezetését és felkészítését végeztem és számtalan bíráló bizottság munkájában vettem részt immáron -akadémiai múltamat is beleszámítva- 26 év időtávlatában. Vezetésemmel intézetünk kiterjedt kutatási tevékenységet végzett, melynek zöme vállalati megbízásokból állt. Pályafutásom talán legnagyobb ajándéka, hogy rendkívül elszánt, tehetséges és megbízható fiatal munkatársaim vettek körül. A bolognai folyamatnak megfelelő oktatási struktúra átalakítása, az MSc. képzések beindítása jelentős tantárgyfejlesztési és publikációs feladatokat jelentett, miután intézetünk a kari MSc. programok közül két program gondozását illetőleg szakvezetését is felvállalta. A Vezetés-szervezés és Vállalkozásfejlesztés mesterszakok jó lehetőséget kínáltak az egész kar és benne az intézetünk számára az oktatási és kutatási munkánk továbbfejlesztéséhez.

Mérnök létemre az elmúlt 15 évben adótanácsadói és könyvvizsgálói végzettséget is szereztem.

Az egyetemi oktatás, kutatás mellett jelentős feladat hárult rám két családi vállalkozásunk gazdasági, pénzügyi irányítását illetően. Sport és az irodalom mindig meghatározó szerepet játszott életemben, ma is szívesen sportolok, elsősorban a tenisz, amit ma is szívesen gyakorolok. Tehetséges és lelkes munkatársaimnak köszönhetem, hogy 2007. decemberében egy kis önálló verses kötettel lephettem meg családomat és barátaimat és nagy örömmel töltött el, hogy 43 versemmel szerepelhetek a Nyugat-magyarországi Egyetem kiadásában megjelent Professzorok a katedrán című antológiában és verseim szerepelnek az egyetem által 2006-ben kiadott 1956-os emlékkönyvben is.

Család: Feleségem szakgyógyszerész és a soproni Erzsébet Patikát vezeti. Gyermekeim, Herczeg Tamás okleveles építészmérnök, Herczeg Balázs szakgyógyszerész, aki a feleségemmel együtt dolgozik. Tamás fiam két leány unokával, Balázs fiam egy fiú és három leány unokával ajándékozott meg, amely nagy-nagy örömmel tölt el.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kiss István

Boross Zoltán (1929-2009)

Fodor Árpád